29 syyskuuta, 2011

Onnellinen

Olen tässä vähän mietiskellyt tätä syksyn saapumista. Viime talvi ei mennyt minun kohdallani mitenkään älyttömän vahvasti, ja nyt on ollut pelkona se, että tästä talvesta tulee yhtä kurja. Olen luullut yrittäneeni kääntää ajatukset jonnekin muualle kuin siihen inhottavaan oloon, mutta huomasin, että olen nimenomaan ajatellut sitä uuvuksiin asti. Päätin sitten alkaa miettiä pikku hiljaa niitä keinoja, jolla tästä talvesta ja pimeydestä selvittäisiin vähän mallikkaammin kuin viime vuodesta.

Googlettelin ajankuluksi tuossa netin keskustelupalstoja. Ihmiset olivat auliisti jaelleet vinkkejä, joilla selättää ns. kaamosmasennus. Tällaisia sieltä löytyi:

*kirkasvalolamput
*uudet/mieluisat harrastukset
*ajan viettäminen ystävien kanssa
*ulkoilu
*terveellinen ruokavalio
*kunnolliset yöunet
*ylipäänsä kaikki itseä piristävä (esim. lukeminen, uiminen, käsityöt jne.)

No, aloin katsomaan tuota listaa sitten tarkemmin. Kirkasvalolamppu kotoa jo löytyykin ja se oikeasti toimii, suosittelen hankkimaan moisen jos pimeys ottaa päähän! Aluksi keinovalon edessä keikkuminen tuntuu typerältä, mutta pikku hiljaa se alkaa vaikuttaa fiksulta idealta, kun pimeys ei tunnukaan niin ylivoimaiselta.
Mieluisa harrastus minulla on myös. Olen käynyt kuorossa nyt viime talven ja nyt se alkoi taas, tulossa mielenkiintoisia projekteja. Musiikki kiinnostaa muutenkin, joten pianon soittaminen ja laulaminen kotonakin piristävät yllättävästi.
Ajan viettoa ystävien kanssa ei luultavasti ja toivottavasti tule puuttumaan minun talvestani. Minulla on mahtavia, rakkaita ystäviä joista osa on säilynyt lapsesta asti, osa tullut mukaan elämän varrella, ja sitten osa joihin olen tutustunut vasta jonkin aikaa sitten.
Ulkoilun, terveellisen ruokavalion ja riittävien yöunien kanssa minulla on vielä harjoiteltavaa, sen myönnän. Toisaalta nautin lenkkeilystä - vaikeinta on saada takapuoli ylös sohvasta ja lähteä liikkeelle. Sitten kun pääsee pihalle kaikki on jo paljon yksinkertaisempaa.
Minua piristäviä asioita on esimerkiksi lukeminen, kirjoittaminen, rentoutuminen (nukkuminen ja syöminen :D) ja ystävien ja perheen kanssa ajan viettäminen.


Minä pienenä, onnellisena ja ilmeestä päätellen erittäin tyytyväisenä itseeni

Mielenkiintoinen juttu tuli mieleeni kun luin noita yllämainittuja asioita. Mieleeni tuli ne asiat, joita ihmiset yleensä mainitsevat, kun heiltä kysyy, mikä heidät tekee onnellisiksi. Ystävät, perhe, terveys, harrastukset, itselle tärkeät ja rakkaat asiat, lenkkeily, rakkaus... koin valaistuksen - kiitos internetin keskustelupalstojen; kaamosmasennuksen voi välttää pysymällä onnellisena. Miten yksinkertaista! Miten vaikeaa muistaa!

No, tästä johdattelin itseni miettimään, mikä minut sitten tekee onnelliseksi.
*ystävät
*perhe
*terveys, mistä ei muistakaan oikein iloita
*rakkaus
*valo
*se, että saan toteuttaa niitä asioita joita haluan
ja kaikki tämä, olen muistaakseni joskus menneisyydessä omistanut tälle ikioman postauksen.

Olin tulossa tänään kirjastosta kun koin jälleen valaistumisen. Seisoin pyöräni kanssa pimeällä takapihalla tihkusateessa ja tirkistelin liikuttuneena olohuoneen valaistusta ikkunasta sisään. Aloin miettimään, mitä minulta muka puuttuu. Minulla on upea ja rakas perhe. Ihanat äiti ja isä, rakas ja tärkeä ainoa siskoni ja neljä hullua ja mahtavaa veljeä. Minulla on paljon tärkeitä, ihania, mahtavia, hauskoja, hulluja, iloisia, rakkaita ja sekopäisiä ystäviä, joista on minulle enemmän iloa kuin he ikinä voisivat edes arvata.
Olen terve. Minulla ei ole hengenvaarallisia sairauksia (en ole niistä ainakaan tietoinen), eikä kummempia vaikeuksia lukuunottamatta pientä kurkkukipua jonka kanssa olen tähän mennessä tullut toimeen.
Minä saan tehdä mitä lystää (vapaa kasvatuksen tulos!). Saan kirjoittaa kun minulla tekee mieli, saan lukea silloin kun haluan, saan mennä ulos kun siltä tuntuu, saan nukkua (tietyissä rajoissa), ympärilläni on paljon "hyvää energiaa", minulla on musiikki silloin kun sitä tarvitsen.
Minulla on rakas kirkasvalolamppuni, jonka tämänhetkinen olinpaikka on keittiön pöydällä. Heti kun tunnen tarvitsevani aurinkoa, voin kävellä pari askelta keittiöön, sytyttää valon ja saada keinotekoista d-vitamiinia niin paljon kuin haluan. Mikäs tässä ollessa.
Minulla on myös jotain todella arvokasta ja tärkeää, mitä en uskonut kaipaavani ennen kuin sen sain, ja joka on antanut minulle paljon.


Opettelin sukeltamaan Israelissa ja olin niin onnellinen!

Mitä minä enää tarvitsisin? Tämän minä tajusin kastuessani vesisateessa ja tuhertaessani onnen kyyneleitä yksin pimeässä. Minä ymmärsin, ettei minun tarvitse ahdistua tänä syksynä. Pimeys menee ohi, kylmyys menee ohi, ja kohta on taas kesä. Sitä paitsi talvella on paljon odotettavaa. Joulu, uusivuosi, hiihtoloma, lukuloma, kirjoitukset... ja sitä myöten valkoinen lakkini joka vielä tällä hetkellä kenties on laatikossaan kaupan hyllyllä, tai jota ei ole ehkä vielä edes tehty. Kuka tietää(loppujen lopuksi en oikeastaan tee tuolla tiedolla mitään)?

Siispä hyvät lukijat; tämän mahtipontisen tekstin ehkä luettuanne, minulla on teille tehtävä:
1)ota paperi ja kynä
2)kirjoita paperille viisi asiaa joista tulet onnelliseksi
3)kirjoita paperille vielä viisi asiaa lisää
4)lue lista
5)hymmyile.

Voit vaikka lueskella listaa aina silloin tällöin ja muistuttaa mieleesi, että sinulla on monta asiaa, joista sietää olla onnellinen. Tapellaan yhdessä pimeyttä vastaan.

-Lode

P.s Blogger on korjannut itsensä
P.p.s hirveetä ajatuksenvirtaa tää teksti :D arvostan jos jaksoit lukea loppuun asti ja onnistuit vielä ymmärtämään jotain

4 kommenttia:

  1. Hei muru! Olet rakas! Unohda masennuksen pohtiminen, keskity nauttimaan tästä hetkestä! <3

    VastaaPoista
  2. Meitsin motto on "Elä hetkessä" En tohi ajatella vielä kylmää talvea. Pyrin nauttimaan joka hetkestä mitä mulla on ja poistamaan ajatukset kaikesta mieltä ahdistavasta. Relaa beibi! :)

    -Kooka

    VastaaPoista
  3. Eve, unohtui mainita yksi asia lisää joka tekee mut onnelliseksi: maailman rakkain, suloisin ja ihanin kummipoika <3

    Kooka yritän ottaa susta mallia :) oon nyt pyrkiny just olemaan miettimättä mitään huonoja juttuja...

    VastaaPoista
  4. Mahtava juttu tämä! Itseäkin piristi :) Oot ihanainen <3

    Terveisin termostaatti

    VastaaPoista

Vapaa sana.